De ING heeft voetbalclub G.V.V.V. en nog 59 andere clubs uit het land verrast met een sponsorschap. De clubs kunnen de komende drie seizoenen rekenen op sponsoring van de ING nadat een pitch over verbetering van vrouwen- en meisjesvoetbal door de jury werd gekozen. 

Tijdens een online bijeenkomst met andere voetbalclubs op dinsdagavond 23 juni werden voetbalclubs VRC en G.V.V.V. verrast door Sarina Wiegman. De bondscoach van de Oranje Leeuwinnen, en sinds 14 februari 2020 ambassadeur meiden- en vrouwenvoetbal, kondigde samen met Steven Sedee, manager sportsponsoring ING, aan dat beide clubs een driejarig sponsorcontract krijgen van ING. VRC en G.V.V.V. krijgen dit contract, omdat zij – net als bijna 200 andere clubs – dit voorjaar een plan hebben ingediend om het meiden- en vrouwenvoetbal verder te ontwikkelen binnen de vereniging. 

Op basis van dit voorstel zijn VRC en G.V.V.V. door de jury geselecteerd, waardoor ING een sponsorcontract met de clubs aangaat. De bank gaat in totaal met 60 amateurverenigingen een sponsorschap aan. ING en de KNVB willen zo samen met de clubs het meiden- en vrouwenvoetbal verder professionaliseren en ontwikkelen.  

In gesprek met bondscoach Sarina Wiegman
Alle deelnemende voetbalclubs ontvingen een uitnodiging van ING om dinsdag 23 juni deel te nemen aan een online bijeenkomst, waarin goed nieuws aangekondigd zou worden. Tijdens deze bijeenkomst vertelde Sarina Wiegman vervolgens aan voetbalclubs VRC, G.V.V.V. en 58 andere clubs het mooie bericht dat ze een sponsorcontract krijgen. 

Sarina Wiegman verraste de clubs met een driejarig sponsorcontract (Foto: ProShots).

Zij bedankte de clubs dat zij zich hard maken om het meiden- en vrouwenvoetbal de aandacht te geven die het verdient. Sarina Wiegman: ‘Het meiden- en vrouwenvoetbal heeft de afgelopen paar jaar al enorme stappen gemaakt. Dat is geweldig om van dichtbij te zien en te ervaren. Maar, en dat kan ik niet vaak genoeg zeggen, we zijn er nog niet. Ik ben trots te zien dat er zoveel clubs de inspiratie en motivatie hebben om het meiden- en vrouwenvoetbal verder te ontwikkelen. Zo kunnen we met elkaar grote stappen maken.’

Meisjes- en vrouwenvoetbal verder ontwikkelen
KNVB en ING zetten zich samen in om het meiden- en vrouwenvoetbal verder te ontwikkelen. Het moet ‘normaal’ worden om bij voetbal ook meteen te denken en te praten over meiden- en vrouwenvoetbal. De gezamenlijke ambitie van de KNVB en ING is dan ook om het meiden- en vrouwenvoetbal nóg meer te integreren in de voetbalwereld. De komende vijf jaar werken de KNVB en ING gezamenlijk aan een groei van 25% naar 200.000 vrouwelijke KNVB-leden en 25% meer vrouwelijk kader bij amateurclubs. 

Steven Sedee, manager sportsponsoring ING: ‘Amateurverenigingen zijn de basis van het Nederlandse voetbal. Zij hebben de kennis, kunde en faciliteiten in huis om meiden- en vrouwenvoetbal aan te bieden en een plek te geven die het verdient. VRC en G.V.V.V. hebben met hun pitch laten zien dat ze het meiden- en vrouwenvoetbal een warm hart toedragen en echt willen laten groeien. De motivatie en passie spat er vanaf en wij zijn blij dat wij als ING ook in deze tijd hier aan kunnen bijdragen.”